lördag 7 juni 2014

Midsommartårta..

Helt plötsligt har det blivit juni - den första sommarmånaden. Så härligt, men samtidigt så tufft för nu vill man inte jobba mera. Jag vill var ledig & inte alls gå till något jobb. Värre blir det också ju närmare midsommar man kommer. Så tycker jag att det är varje år. Man får liksom peppa sig själv varje dag för att orka, så känns det just nu i alla fall. Jag längtar till lediga varma lata dagar, inte vakna till någon klocka & bara ta dagen som den kommer. Fem hela lediga underbara veckor har jag framför mig - nedräkningen har börjat!!
Ni måste hålla med mig om att bland det somrigaste som finns är jordgubbstårta. Här är ett recept ur ett gammalt nummer av Elle Mat & Vin (3/10) jordgubbar med maräng låter så smarrigt! Kanske blir årets midsommartårta..



Smet 1:
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 gram smält smör
3 äggulor
5 msk grädde

Smet 2:
3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Mandelspån

Fyllning:
Rikligt med bär (jordgubbar, blåbär, hallon och vinbär)
3 dl vispad grädde
Mera bär till garnering
Florsocker

Sätt ugnen på 250 grader. Börja med första smeten: Blanda vetemjöl, strösocker & bakpulver. Vispa ihop med smält smör, äggulor & grädde. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna. Gör den andra smeten: Vispa äggvitor, strösocker & vaniljsocker till en tjock maräng. Bred ut marängen ovanpå den första smeten. Strö över mandelspån.

Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter eller tills marängen fått fin färg. Dela kakan på mitten & lägg bär & grädde på den ena halvan. Lägg på den andra halvan, garnera med bär & pudra över florsocker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar