söndag 12 augusti 2012

Blåbärskräm..

 
Hemmagjord bärkräm måste väl vara livets bästa efterätt eller mellanmål & är härligt gott för en liten hungrig mage. Här är ett recept på blåbärskräm med minimal sockermängd. Blåbären kan naturligtvis bytas ut mot andra bär eller frukt.

Blåbärskräm

1-3 barnportioner

2 dl vatten
2 tsk potatismjöl
1 dl blåbär (färska eller tinade frysta)
2 tsk socker

Rör ut potatismjölet med lite av vattnet. Koka upp resten av vattnet i kastrull. Tillsätt redningen & låt koka upp tillsammans med bär & socker. Låt svalna.


Det kommer fler blåbärsrecept under veckan då jag inte kan få nog av dessa ljuvliga små blå. Jag tog på mig svärfars gummistövlar i helgen, trotsade myggen & begav mig ut i skogen & fick iallafall ihop så mycket blåbär att jag kan koka & baka litegrann iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar